maandag 7 december 2015

Zin in echte borsten

De zin ontgaat je, als je vergeet te kijken. En dat terwijl volgens de Franse filosoof Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) alles vol zin zit. We doen niets zonder betekenis. De manier waarop wij in de wereld zijn, is al doortrokken van zin, nog voordat we dingen beweren waar we over hebben nagedacht, zelfs nog voordat we samenhangend kunnen denken. Laten we eens kijken hoe dat werkt en vooral ook of het zin heeft om dat te doen.

We beginnen bij het begin. Je bent net geboren. Voor het eerst ga je je mond gebruiken om te eten. Je voelt iets zachts tegen je gezicht. Tegen je lippen voel je iets wat net wat harder is. Je opent je mond. Je begint te zuigen. Er komt iets warms en vochtigs in je mond. Je slikt. Je zuigt, je slikt. Later die dag ontmoet je gezicht opnieuw die zachtheid en je maakt hetzelfde mee als die eerste keer. Je ruikt een geur. Je ademt, je drinkt. Je weet niet dat de zachtheid de borst van je moeder is. Dat soort hogere kennis hoort bij betekenis van later, bijvoorbeeld nu, nu je dit artikel leest. Maar stel je eens voor dat er helemaal geen betekenis aanwezig was geweest in de ontmoeting met je moeders borst, haar tepel. Wat als het voor jou niets had uitgemaakt of ze je tegen je moeders borst hadden aangelegd of tegen de buitenkant van een bankkluis? Dan zou je nooit zijn gaan drinken. Het duurde na die eerste paar keren niet lang of je begon al zuigende geluidjes te maken, zodra je merkte dat mama je tegen haar borst ging leggen. Wanneer je honger had, zocht en vond je de vindplaats van moedermelk. Gulzig dronk je. Je relatie met je moeder werd steeds betekenisvoller. Jouw aanwezigheid in de wereld was meteen al zinvol. Je had er geen woorden voor. Je wist lichamelijk wat je omgeving je te bieden had.
Merleau-Ponty heeft er veel werk van gemaakt om erachter te komen wat er eigenlijk gebeurt wanneer we iets waarnemen. Als baby nam je hongergevoelens, zachtheid, rondheid en warmte waar. Je reageerde erop door iets te doen wat bij de situatie paste. In de filosofie van Merleau-Ponty is dat een belangrijk aspect. Minnaars, bijvoorbeeld, zullen vrouwenborsten niet vanuit hongergevoelens benaderen. Je kunt wel nagaan hoe ze er zo ongeveer op reageren zullen. En wat te denken van het meisje dat ontevreden is met de omvang van haar borsten? Hoe zou dat zo gekomen zijn? In elk geval niet doordat ze voor de spiegel gewoon ziet wat ze ziet, want dan zou ze daar geen oordeel over hebben. Haar hele leven ziet ze om zich heen hoe borsten met een flinke cupmaat onder de aandacht gebracht worden. In lingeriereclames, videoclips, plaatjes van meisjes in badmode, billboards waarop jonge vrouwen spannende bloesjes of hippe topjes dragen. Ze ziet in het RTL-tv-programma Mooier Leven hoe een jonge vrouw erg gelukkig wordt na een borstvergrotende operatie. In haar bewustzijn verschijnen borsten niet meer zoals ze zijn. Echte borsten zet ze als het ware tussen haakjes. Haar eigen borsten ziet ze als borsten waar de leukste kleding nooit bij past. En dat is nou net het punt dat Merleau-Ponty wil maken. Ze ziet niet wat ze ziet, ze ziet wat ze denkt.
In zien wat ze denkt, staat het meisje volgens Merleau-Ponty niet alleen. Het is zelfs de natuurlijke houding van iedereen. We hebben geleerd om waar te nemen alsof er een scheiding is tussen de wereld aan de ene kant en onszelf aan de andere kant. Daardoor weten we niet meer of de ideeën in ons hoofd overeen komen met echte dingen. Wie van ons kan de dingen nog waarnemen zoals ze zijn? Wie heeft bijvoorbeeld nooit vooroordelen bij het zien van zichzelf of andere mensen?
Wat zou het mooi zijn als we weer konden ervaren als een zuigeling. Wij zijn lichamelijk in de wereld, sterker nog, we zijn er onderdeel van. Als zuigeling hebben we de dingen nog geen naam gegeven. We lopen als het ware over in de wereld en de wereld loopt over in ons. We kijken. Onze blik ontmoet rondheid, huidskleur, zachte glans. We vergeten wat we weten en we focussen op dat ene. Het is net of het uit de omgeving naar voren wordt gehaald, of het een beetje op ons toekomt. Alles wat er omheen is, blijft vervaagd aanwezig. Zolang we focussen, is er geen vergelijkingsmateriaal.
Als het meisje op deze manier kijkt, ziet ze inderdaad alleen maar haar ene borst en als ze haar focus verlegt, ziet ze de andere. Als ze haar handen op haar borsten wil leggen, vormen die zich onbewust zinvol naar hoe haar borsten zijn. Maar ze is geen zuigeling meer. Ze heeft een verleden. Ze weet welke betekenis haar borsten voor haar hebben en dat lingerie van Christine le Duc haar nooit echt mooi zal staan. Christine le Duc, het merk dat zegt: live your fantasy! Ze spaart voor een dure operatie. Eens zal ze, met nog wat onzekere trots, voor de spiegel staan. Ze zal zich ervan moeten overtuigen dat die grote borsten de hare zijn. Het zal in het begin bij elke beweging onwennig aanvoelen, een beetje als een vreemd lichaam. Haar handen zullen zich eerst nog bescheiden vormen naar het verleden. Ze weet zeker dat ze eraan wennen zal. Ze ziet zich al staan in een echt vrouwelijk lijfje.
En wij zien haar ook, voor haar spiegel. We zien haar afwezige blik. Merleau-Ponty zou zeggen:
‘Als je niet fantaseert, maar kijkt, zul je zien wat er te zien is, met of zonder borstimplantaten.’ Hij leert ons dat een onbevooroordeelde blik zinvol is.

Geen opmerkingen: